Förslag på upplägg

Detta förslag är baserat på en två timmar lång workshop för lågstadium. Upplägget går att fördjupa och utveckla.

Workshop sker på skolan. Vi startar med en kort presentation: lär känna varandra lite och pratar om vad vi ska göra under dagen. Sedan övergår vi till ett samtal om vad konst är och kan vara. Vad gör en konstnär? Vilka typer av konst finns det? Vad är en installation? Vi vill gärna (digitalt eller analogt) visa ett par bilder som exempel och inspiration.

Nu introduceras temat för dagen. Vi väljer gärna ett intressant och aktuellt tema i dialog med lärare. Om så önskas kan vi välja ett tema. Som exempel i det här förslaget är temat ”SKOLGÅRD”. Vi pratar om temat och presenterar materialet. Hur vill ni att er skolgård ska se ut? Vad är viktigt för en skolgård? Vad betyder miljön vi vistas i för hur vi mår? Är val av färg viktigt?

Därefter sätter workshopen igång: vi bygger en installation tillsammans. Inledningsvis bygger varje elev sin del: sin basketplan, sitt träd, sina människor, sin pool, sin himmel osv. När alster börjar bli klara placeras de ut på en och samma plats för att samspela med varandra. Poolen hamnar bredvid basketplanen, hästarna betar på lekplatsen. Vi har förberett en grund till installationen, vilken kan placeras på golvet eller på bord. Har vi mer tid tillsammans kan vi göra en större installation som tar en del av rummet i anspråk.

Workshopen avslutas med att vi tillsammans tittar på den installation som blivit. Vi läser av den och skapar fantasifulla berättelser utifrån vad vi ser. Vilken typ av skolgård blev det? Vad händer på vår skolgården? Finns det en sådan här plats i verkligheten?


Preliminär tidsåtgång för en workshop på två timmar: 
5 min presentation
15 min samtal om konst
10 min presenterar material och tema
1 h workshop
20 min avslutande diskussion
5 min städ
5 minuter att sprida ut

Kommentarer